שים את הקב"ה ראשון \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on שים את הקב"ה ראשון \\ הרב נהוראי אלביליה

מדוע אליעזר לא ביקש עבור עצמו חס מהקב"ה? ואיך שמע הקב"ה לדוד החיילת אורי מגידיש תחי'?

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במלחמה כמו במלחמה…

בשנים עברו בתקופות המלכים והשופטים כשהיו מתקבצים כל הגיבורים ואלופי המלחמה, המלך היה מבקש לסדר אותם באופן כזה שהם יוכלו לעזור במלחמה באופן ישיר להגן על גדוד הלחימה..

ולכן כללי הלחימה היו מאוד מסודרים וברורים ולפעמים גם אפילו נוקשים, כך היה בכל ההיסטוריה היהודית עד ימינו אנו..

ולכן מכאן המשפט של "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", אל תאמר אתה הרגת, אתה נלחמת, אתה הרסת בתים, כמובן שאתה חלק בלתי נפרד מעצמך, אך הקב"ה היה לפני ועזר לי, וראיתי אותו תמיד איתי, והוא עזר לי במלחמותי..

בוא נחזור רגע לאותם הרגעים של הגעת אליעזר לבאר המים שאליה הוא הגיע בדרך חיפושו אחר השידוך ליצחק אבינו…

אליעזר עבד אברהם מתפלל אל הקב"ה בלשון הזו:

"ויאמר ה' אלוקי אדוני אברהם הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדוני אברהם" (כד,יב)

ויש כאן שאלה מעניינת – אברהם שלח אותך לחפש שידוך לבנו, עם הדרכות ברורות מה לעשות והיכן ללכת לחפש, ואתה אומר "עשה חסד עם אדוני אברהם", הוא ודאי שיקבל חסד, אבל אתה כרגע נמצא בשטח, אתה פועל עבורו, תבקש אתה חסדים מהקב"ה, אפילו שאברהם אמר לך, "תשמע אתה ארור ואני ברוך ואין ארור מדבק בברוך", אבל תפעל אתה עצמך כלפי הקב"ה, ומדוע הוא לא עשה זאת?

אלא אפשר לתרץ זאת על פי דברי הגאון בעל ה"ישמח ישראל" מאלכסנדר זצוק"ל (אוצר פניני החסידות, בראשית שנה ב', עמוד קפח) והבה ברשותכם קוראים יקרים נראה את לשונו יחד:

"'ועשה חסד עם אדוני אברהם', ר' חגי בשם ר' יצחק אמר, הכל צריכים לחסד, אפילו אברהם שכל החסד מתגלגל על ידו צריך לחסד, שנאמר 'ועשה חסד עם אדוני אברהם', התחלת גמור (בראשית רבה ס,ב) היינו שגם זה היה תפילת אליעזר, שבזכות זה שאדוני אברהם איננו מכיר במעלותיו ובחסדיו ורק מחזיק את עצמו שהוא אינו כלום ולא עשה מאומה, ועיניו צופיות לחסדי ה' שירחם עליו ויגמול אותו בחסד, אבל לא לפי מידותיו, ואליעזר ידע היטב מדות ומעלות וקדושת רבו אברהם אבינו ע"ה, ואף על פי כן איננו מרגיש אברהם כלום, לכן התפלל שבזכות זה תרחם עליו ועשה עמו חסד וכמו שהתחלת מבלי אתערותא דלתתא לעשות עמו חסד חנם כן תגמור חסדך לעולם.

וממשיך הרב ומבאר את הדברים ובסופם מביא משפט לחיים: "וכן צריך להיות כל אדם שנכנס בפתח העבודה להתבונן תמיד בגדלות ה' ובכח החיות השופע בו תמיד ושידע כי הוא עומד תמיד אצל פתח השער בהתחלה, ויבקש רחמים תמיד מבעל הרחמים שיגמור בעדו לטובה, וכו'.

וכך עשה אליעזר, הוא אמר לעצמו נכון אולי אברהם אבינו אמר לי שאני ארור ואני לא יכול להידבק בו כי הוא ברוך, אבל בשליחות כזו חשובה, צריך להפעיל משמים זכות עצומה של מי ששם את הקב"ה ראשון, ולא מחשיב את עצמו לכלום רק מראה לעולם ולכל הסובבים אותו שהקב"ה ראשון, זכות כזו אני צריך כי אני צריך גם ככה לפעול משמים את ההתעוררות התחתונה, ואת הזכות של אברהם.

ומה אנחנו צריכים ללמוד מזה אנחנו?

החיים גם ככה מלאים ורצופים משברים ניסיונות וקשיים, ברגע שאולי קצת קשה לך ואתה מרגיש קצת לא מסתדר, תחשוב לרגע: "שמתי את הקב"ה ראשון בעסק"?, שמתי את הקב"ה ראשון בלימוד שלי"?, "שמתי את הקב"ה כרגע בקושי בשלום בית ראשון"? ברגע שאדם שם את הקב"ה ראשון בכל הדרכים שלו אזי יראה ברכה והצלחה וסיעתא דשמיא גדולה בכל דרכיו.

ובואו תשמעו סיפור:

מלחמת חרבות ברזל, שנכפתה על עם ישראל בחג שמחת תורה האחרון, היוותה כתיבה בדם בהסיטוריה היהודית, ובמשפט ש"בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו", הסיפוק של אותם המפלצות בדמות אדם שנכנסו לקיבוצי עוטף עזה בדמות המעשים הנוראים המעלים רטט של חלחלה וזיע בכל מי שלב ישראל בקרבו.

אך אחת מנקודות האור שאנוכי הקטן, שמעתי ותפסו את ליבי הוא בסיפורו של דוד החיילת השבויה אורי מגידיש הי"ו שנחטפה לעזה ושוחררה בפעולה הירואית של כוחות הביטחון בסיעתא דשמיא גדולה ומרובה, וכך הוא מספר:

"אני אדם לא דתי, אמנם הילדים שלי דתיים אבל אני אדם לא דתי, לאורי אני מאוד קשור, מיד ששמעתי על זה שהיא נחטפה לעזה מאוד מאוד הצטערתי.

באחד מהימים שישבנו אני ילדי ונכדי יצא לנו לדבר על כל המצב ואמרתי להם: "אני אומר לאלוקים אם הוא מחזיר אותה אני מעתה והילך עד סוף ימי חיי אני מתחיל להקפיד ולשמור את השבת".

הבן שלי אומר לי: "אבא אתה רציני?, אתה נורמלי"? בשבילך כפעם ראשונה זה יהיה מאד קשה אתה בטוח שאתה יכול"?

"אני אנסה", עניתי. 

וככה אני שומע, באחד מהימים מתקשר אלי חבר מהעבודה ואומר לי: "שמעת?, אומרים בחדשות שכוחות הביטחון שחררו את החיילת אורי מגידיש במבצע הירואי.

אמרתי לו:"נו, אל תצחק עלי אני באמצע עבודה"!.

פתחתי ובאמת זה מה ששמעתי, מיד פרצתי בבכי והתקשרתי לילדים שלי לבשר להם.

אחד מבני אומר לי: "אבא, אל תדבר הרבה, זה כוחה של השבת"…

ואני אומר עוד יותר, זה הכוח של מי ששם קודם כל את הקב"ה ואת מצוותיו בהתחלה לפני כל דבר ודבר.

"סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם".


שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!!

המאמר נכתב לעילוי נשמתם הקדושה של קדושי פרעות שמחת תורה התשפ"ד.

ת.נ.צ.ב.ה



0 תגובות